MitBilgehan Vatan und Andreas Nielsen RegieEduard Starcic
Kamera & TonMaik Seifert DrehbuchEduard Starcic MusikEduard Starcic
Co RegieSanaz Starcic Szenenbild & AusstattungEva Naomi Watanabe
Kamera & TonMaik Seifert DrehbuchEduard Starcic MusikEduard Starcic
Co RegieSanaz Starcic Szenenbild & AusstattungEva Naomi Watanabe
WithBilgehan Vatan und Andreas Nielsen Directed byEduard Starcic
Camera & SoundMaik Seifert ScreenplayEduard Starcic MusicEduard Starcic
Co DirectorSanaz Starcic Set design & EquipmentEva Naomi Watanabe
Camera & SoundMaik Seifert ScreenplayEduard Starcic MusicEduard Starcic
Co DirectorSanaz Starcic Set design & EquipmentEva Naomi Watanabe
Trailer Schnitt & Musik Maik Seifert
DIRECTOR'S STATEMENT (EDUARD STARCIC)
Gewalt ist Resultat verschiedener inneren und äußeren Einflüsse. Die sichtbaren bzw. äußeren Einflüsse in diesem Film sind Drogen- und Alkoholmissbrauch. Die Einflüsse, die nicht sichtbar, aber während der Filmentstehung immer als Stützpunkt dienten, sind die möglichen Erlebnisse und Erfahrungen der Rollen aus deren Vergangenheit, ihre persönliche Einstellungen und Meinungen, ihre kulturelle Prägung und ihre Überzeugung, ihr gesellschaftlicher Status. Die Handlung der Rollen im Film ist vollkommen von diesen Einflüssen abhängig und die Szenen, sind Resultat dieser Einflüsse.
Der Film zeigt zuerst die aggressivere Person (Mark), die über die andere, friedliche Person (Karl) die Macht durch körperliche und psychische Gewalt ergreift . Die Art der Gewalt die Mark gegenüber Karl nutzt ist offensichtlich und klar definiert und wird aus niedrigen Beweggründen ausgeübt. Deshalb kann diese Art von Gewalt sehr schnell von den Zuschauern wahrgenommen und beurteilt werden. Das Ziel ist es, den Zuschauern klar und eindeutig zu implizieren, dass Karl ein Opfer ist und eine bedrohte und unschuldige Art der Menschen darstellt.
Diese klare Linie wird im Film eine Zeit lang gehalten, bis sie durch den Einfluss von Karl auf Mark unterbrochen wird. Der Prozess wird dadurch umgekehrt und das Opfer wird zu der Person, die die Kontrolle übernimmt. Karl geht durch diesen Prozess auf andere Weise als Mark. Karls Position und Handlung ist undurchsichtig, doch sie assoziiert auf eine Art Kontrolle durch klare Überzeugung und innere Einstellung. Diese Art von Überzeugung erinnert an das mystisch okkulte, in weitem Sinne auch an „sektenähnliches Verhalten“.
Der Einfluss von Karl auf Mark ist enorm. Der Mark ist in kurzer Zeit in der Lage, jeglichen, schweren Abhängigkeiten wie Drogen und Alkohol ein Ende zu setzten, was auf die Wirkung von einer sehr mächtigen suggestive Kraft auf Mark hindeutet.
Der Einfluss von Karl auf Mark ist enorm. Der Mark ist in kurzer Zeit in der Lage, jeglichen, schweren Abhängigkeiten wie Drogen und Alkohol ein Ende zu setzten, was auf die Wirkung von einer sehr mächtigen suggestive Kraft auf Mark hindeutet.
Auch wenn es für Mark nach einer guten Lebenslösung aussieht, die Führung Karls bringt schließlich keine positiven Endergebnisse und seine Aktion könnte am Ende genau die gleichen Folgen, wie die von Mark haben. Da der Film abrupt stoppt, kann der Zuschauer nur ahnen, welche Folgen die Enttäuschung Marks am Ende des Films haben könnte.
DIRECTOR'S STATEMENT (EDUARD STARCIC)
Violence is the result of various internal and external influences. The visible or external influences in this film are drug and alcohol abuse. The influences that are not visible, but always served as a basis during the making of the film, are the possible experiences of the roles from their past, their personal attitudes and opinions, their cultural imprint and their belief. The plot of the roles in the film is totally dependent on these influences and the scenes that can be seen are a result of these influences.
The film first shows the aggressive person (Mark) using his power over the other, peaceful person (Karl) through physical and psychological violence. The kind of violence Mark uses against Karl is obvious and well defined and is carried out with base motives. Therefore this type of violence can be perceived and judged very quickly by the spectators. The goal is to clearly and unequivocally imply to viewers that Karl is a victim and represents a threatened and innocent species of human beings.
This clear line is maintained for a while in the film until it is interrupted by Karl's influence on Mark. The process is thereby reversed and the victim becomes the person in control. Karl goes through this process in a different way than Mark. Karl's position and action is opaque, but it associates in a way control through clear conviction and inner attitude. This type of belief is reminiscent of the mystical occult, and in a broad sense "cult-like behavior".
The film first shows the aggressive person (Mark) using his power over the other, peaceful person (Karl) through physical and psychological violence. The kind of violence Mark uses against Karl is obvious and well defined and is carried out with base motives. Therefore this type of violence can be perceived and judged very quickly by the spectators. The goal is to clearly and unequivocally imply to viewers that Karl is a victim and represents a threatened and innocent species of human beings.
This clear line is maintained for a while in the film until it is interrupted by Karl's influence on Mark. The process is thereby reversed and the victim becomes the person in control. Karl goes through this process in a different way than Mark. Karl's position and action is opaque, but it associates in a way control through clear conviction and inner attitude. This type of belief is reminiscent of the mystical occult, and in a broad sense "cult-like behavior".
Karl's influence on Mark is enormous. Mark is able to break down serious addictions such as drugs and alcohol in a short period of time, indicating the effect of a very powerful suggestive force on Mark.
Even if it looks like a good life solution for Mark, Karl's leadership ultimately does not bring positive end results and his action could end up having exactly the same consequences as Mark's. As the film stops abruptly, the viewer can only imagine the consequences of Mark's disappointment at the end of the film.
Even if it looks like a good life solution for Mark, Karl's leadership ultimately does not bring positive end results and his action could end up having exactly the same consequences as Mark's. As the film stops abruptly, the viewer can only imagine the consequences of Mark's disappointment at the end of the film.
AUFFÜHRUNGEN
PREMIERE
CINEMAXX Bremen
Im Rahmen des 2. Filmfest in Bremen, am 25.09.2016,
unter der Rubrik "kurz & gut"
CINEMAXX Bremen
Im Rahmen des 2. Filmfest in Bremen, am 25.09.2016,
unter der Rubrik "kurz & gut"
Gastspiel: Von Rausch und Rettung, 6 Bremer Kurzfilme, 12.01.2019
AMS Theater Bremen
AMS Theater Bremen
SCREENINGS
PREMIERE
CINEMAXX Bremen
As part of the 2nd Film Festival in Bremen, on September 25th, 2016,
under the heading "short & good"
CINEMAXX Bremen
As part of the 2nd Film Festival in Bremen, on September 25th, 2016,
under the heading "short & good"
Guest performance: From intoxication and rescue,
6 short films from Bremen, January 12, 2019
AMS Theater Bremen
6 short films from Bremen, January 12, 2019
AMS Theater Bremen